Nwoya

In plaats van de beloofde foto's in mijn vorige berichtje schrijf ik maar even een reisverslagje van vorige week. Vorige week was ik in Nwoya, in het noorden van Uganda. Ik was daar om te ondersteunen bij financiële en IT taken. Maar gelukkig had ik ook wat tijd om de projecten te bezoeken die ZOA in dit gebied uitvoert.

Maandagochtend vertrokken we vroeg richting Nwoya vanuit Kampala. Samen met een collega die ook richting het noorden moest maar dan naar Pader, waar ZOA ook een programma gebied heeft. De auto zette mij dus af in Nwoya en dan verder rijden richting de volgende bestemming. Nwoya is een klein dorpje met drie 'hoofdwegen' en wat kleine weggetjes naar huisjes. Nwoya heeft 1 een beetje fatsoenlijk hotelletje, waar ik dus sliep. En Nwoya heeft geen elektriciteit, dus 's avonds zitten de weinige restaurantjes vol tussen 8 en 9 om de Ugandese GTST te kijken. En aangezien er niet heel veel te doen is in Nwoya na het werk, ben ik ook maar gezellig aangeschoven onder het genot van een kopje thee.

De programma's die ZOA in Nwoya heeft zijn op dit moment gericht op Landbouw, Educatie en Water & Sanitair. In juli vorig jaar is ZOA begonnen met werken in Nwoya dus de meeste projecten zitten nog in de begin fase.

De eerste dag van mijn veld bezoek ben ik naar een aantal farmer-groups geweest die ondersteund worden door ZOA. ZOA ondersteund de lokale bevolking op twee vlakken. In het eerste stadia worden mensen die een stukje land hebben, maar geen ervaring als boer hebben opgeleid. Er worden groepen gemaakt van 30 mensen die samen een stuk(je) grond toegewezen gekregen. Daarop gaan ze bijvoorbeeld verschillende soorten tomaten verbouwen. Hierin worden ze ondersteund in zaden en advies van ZOA, maar de mensen moeten al het werk zelf doen. Als deze fase is afgerond is het mogelijk om naar de volgende fase te gaan, dat is echter nog niet gebeurd, omdat we daar nog te kort voor bezig zijn. Maar er zijn al wel mensen in de volgende fase, bijvoorbeeld mensen die al meer ervaring hadden met landbouw. In de volgende fase zijn er weer groepen van 30 mensen en hebben weer een stuk land tot hun beschikking, dit keer alleen 10 keer zo groot. ZOA ondersteund hierin weer in advies en begin materialen. De producten die op het land groeien, moeten door de mensen zelf verkocht worden (ZOA kan hierin wel bemiddelen). Met de opbrengst van de oogst is het de bedoeling dat de mensen nieuwe zaden en hulpmiddelen kopen voor het volgende seizoen.

Tijdens mijn tweede veld bezoek ben ik naar een aantal scholen in de regio geweest. ZOA bouwt hier met hulp van de Driestar schoolgebouwen en lerarenhuizen. Om de mensen in de omliggende dorpen (die gebruik maken van de scholen) betrokken te krijgen bij de scholen, zet ZOA niet een school neer en gaat daarna weer weg. De mensen moeten zelf ook een bijdrage leveren, dit kan in de vorm van bakstenen of leraren betalen. ZOA zorgt er dan voor dat er uiteindelijk een functionerend schoolgebouw staat, door een aannemer te regelen en schoolbanken.

Tijdens de lunch zijn we aangeschoven bij een training voor de community die een waterpomp krijgen van ZOA. Om er weer voor de zorgen dat de mensen niet betrokken zijn bij het onderhoud van de waterpomp, worden deze 3 daagse trainingen georganiseerd door ZOA.

Na 2 lange dagen in het veld kon ik de rest van de tijd op het kantoor verblijven, wat ook erg leuk was om te doen. En zeker een stuk makkelijker communiceren is met de mensen daar. In Kampala kan ik me goed redden met m'n Engels, maar in de kleine dorpjes op het platteland gaat dat voor geen meter. Gelukkig was er altijd iemand van ZOA mee in het veld om te tolken voor me.
Op dit moment ben ik weer terug in Kampala wat me wel bevalt. Ik was na een week de bonen toch wel een beetje zat. Dus dit weekend vooral pasta en patat eten, even de schade inhalen van wat ik vorige week gemist heb.

Dit was het weer even voor nu. Ik ga proberen de foto's van m'n huisje te maken. Helaas heb ik geen foto's vorige week gemaakt, daar zijn dus geen foto's van.

Reacties

Reacties

monique en nico

Ha kees, weer een interessant verhaal joh!! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Veel succes daar!! Groetjes vanuit het zonnige corfu

Kees

Geniet van jullie laatste daagjes, gelukkig voor jullie hoorde ik dat het in NL ook wel lekker weer was, dus niet zo´n heel groot verschil... Maja dat kan zo weer veranderen natuurlijk. Groetjes vanuit het frisse Kampala.

tante Dicky

Hoi Kees, bedankt weer voor je verslag. Jouw wereld is op het moment echt niet saai zeg! En je bent ook nog eens heel zinvol bezig! Petje af! Ben erg benieuwd
naar de foto's van je nieuwe huisje. Wachten rustig af!
Fijn weekend jongen en lieve groetjes ook voor Eunice
Ome Rob en tante Dicky

dicky

ha die Kees, zo dat is op de helft jochie! Zo lijkt het een hele poos, zo ben je op de helft. Wel fijn dat je het naar je zin hebt, dan heb je vast geen last van heimwee. Helemaal niet na de leuke berichten en foto's die we te zien krijgen'. Volgens mij wil je denk ik zo over eenh alf jaar ook ngo niet terug. Almop zoek naar een neiuw huisje? Je krijgt zo wel ervaring in het verhuizen. Leuk dat je komende maanden bezoek krijgt van de familie. Geniet er vooral van. Als je nog wat foto's hebt van wat dieren, mail ze eens door. Ik heb in mijn klas verteld dat ik een neef heb die heel ver weg werkt. is natuurlijkl bereinteressant.Groetjes uit een zonnig Katwijk, dicky

Kees

Hallo Dicky, hier gaat alles nog goed hoor en ik zit inderdaad al op de helft. Is erg snel gegaan die eerste 6 maanden en heimwee heb ik ook niet echt last van (gelukkig).

Ik ben deze week een beetje actief aan het zoeken naar een nieuw plekje, maar het is toch wel lastig. Of het is te duur, of te ver weg, of te klein, of.... Ik moet dus nog even verder zoeken.

Ik heb ook wel zin dat mn familie komende periode komt ja. Ook zodat ik zelf wat meer van het land kan zien. Voornamelijk van het westen heb ik nog niet veel gezien.

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!