De grote reis

Eindelijk weer een berichtje vanuit het verre Uganda. Dat ik minder berichtjes op mijn weblog zet komt niet omdat ik daar geen zin meer in heb, maar omdat ik het druk heb met andere dingen. Ik zit gelukkig niet hele weekenden alleen te zijn in m'n kamer, maar heb genoeg dingen om te doen. Maar dat weten de meeste nu inmiddels wel denk ik...

Vorige week ben ik met iemand van ZOA NL naar alle programma gebieden geweest die ZOA Uganda heeft. Dit is een lange tocht geworden, maar gelukkig hebben we uiteindelijk wel alle gebieden kunnen bezoeken. De visite uit NL kwam workshops geven over veiligheidsrisico's in Uganda, dat zijn al een aantal jaren geen kogels, bommen en gewapende overvallen meer. Op dit moment is het grootste gevaar in Uganda het verkeer. Daar moeten wij, maar met name de lokale staff (omdat zij chauffeur zijn en op motoren rijden), ons bewust van worden.

De tocht die we gemaakt hebben ging van Kampala op maandagmorgen, via Mbale, richting Amudat (Karamoja). Amudat ligt echt in de middle of nowhere, op de weg er naar toe zie je vaak voor 5-10-15 minuten geen teken van menselijk leven, op de wegen en electriciteitskabels na (die overigens nog niet werken). Na een nacht in Nakapiripirit (ofzo) en Amudat zijn we vertrokken richting Pader, waar we woensdagmiddag aankwamen. In Pader was ik al een keer geweest en was goed om de mensen daar weer te zien. Na 2 nachten in Pader zijn we vrijdagmorgen vroeg richting Nwoya vertrokken, waar gelijk ook de workshop gedaan werd. Na 3 lange dagen workshops en veel gereis waren we vrijdagavond dan eindelijk klaar, en kon ik me opmaken voor een rumoerige nacht, want we sliepen in één van de weinige uitgaansgelegenheden van Nwoya, met een pooltafel en een tv die hard aan stond. Gelukkig was ik moe genoeg om snel in slaap te vallen en niet te veel van de gezelligheid mee te krijgen. Zaterdagmorgen zijn we weer vroeg opgestaan en richting Kampala vertrokken, waar we rond de lunch weer aankwamen. Na deze week in ongeveer 4 verschillende bedden geslapen te hebben kon ik eindelijk in m'n eigen bed liggen voor een uurtje. De tocht die we vorige week gemaak zag er ongeveer zo uit:


View Larger Map

Na het uurtje rusten ben ik met Eunice op huizenjacht gegaan, de kamer waar ik nu in woon is niet ideaal, het is klein, duur en ik moet naar buiten om naar de badkamer te gaan. De huizenjacht zaterdagmiddag was niet zo succesvol, hoewel we 3 mooie appartementen gezien hebben, waren ze allemaal vrij prijzig. Daarom ben ik gisteren met een collega weer op huizenjacht gegaan, deze keer waren de appartementen iets goedkoper, en twee zagen er redelijk goed uit. Maar daar zijn nog wel wat issues mee, dus we moeten het er hier nog even over hebben. Anders gaan we gewoon weer verder kijken, want volgens mij is er hier net als in NL genoeg aanbod.

Dit was het weer even voor nu, ik ga vanavond proberen wat fototjes toe te voegen van Amudat. Helaas voor Derk, Jord en mij heb ik tijdens m'n reis geen oliefanten, leeuwen of andere grote dieren gezien. Wel wat kleine antilopen en veel hagedissen.

Groeten en tot de volgende keer weer

Reacties

Reacties

Nico

Hey Kees.. Is dat Ugandees? Je laat steeds meer lidwoorden weg ;) Leuk verhaal weer en je hebt blijkbaar een hoop gezien. Zal wel veel indruk maken! Ik hoop, net als Derk en Jord, dat je toch nog eens een oliefantje ziet daar. Momenteel zie ik er waarschijnlijk meer, want mij klas hangt er vol mee!!
Succes daar,
grt Nico

Lisanne

Bedoel je dat de kamer te klein is voor met zn 2e...? :p ^^
Leuk verhaal :)

Monique

Heey Kees!
Wat een grote tocht zeg! Je hebt vast een hoop mooie en indrukwekkende dingen daar gezien!
Ik hoop dat je snel een kamertje kan vinden waar je gewoon binnen de douche hebt ;)! En wat je natuurlijk kan betalen...
Heel veel succes weer de komende tijd! En ook ik ben natuurlijk benieuwd naar weer wat foto's!

Groetjes Monique

Kees

Nee niet voor met zn 2en ;) zelfs voor mij alleen. Ik mis een bank waar ik lekker op kan liggen.

derk

Logisch dat je hagedissen hebt gezien, want die zijn er heeel veeel in Uganda, Kees!

Tante Dicky

Hoi Kees, bedankt voor je uitvoerige reisverslag. Het lijkt mij allemaal erg avontuurlijk! Op deze manier doe je in korte tijd heel veel indrukken van het land op. Hier bereiden we ons voor op de wedstrijd tegen de duitsers maar dat zal jou wel worst wezen. Jongen, we horen wel weer van je, groetjes, ook van Ome Rob

Ineke

Hoi Kees, aardig tochtje geweest hoor!! Dit is denk ik wel even wat anders dan een kantoorbaan in Nederland.
Jammer alleen dat je geen olifanten hebt gezien, maar wie weet misschien wel de volgende keer.
Lieve groetjes, Ineke en Bart

wlvanduijn

ik heb je verhaal gelezen volgens mij kom je door het hele land,ik hoop dat je gauw een huis vind de hartelijke groeten opa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!